Bio-wijn verkoop kan snel groeien door zichtbaarheid
Wijnliefhebbers willen wel biologische wijnen kopen, maar kunnen ze vaak niet vinden in de schappen omdat zichtbaarheid ontbreekt en weinig informatie voorhanden is. Dit blijkt uit een trendanalyse uitgevoerd onder invloedrijke wijninkopers en consumenten, in opdracht van de Franse organisatie SudVinBio die al 25 jaar de ’s werelds grootste biologische wijnbeurs Millésime Bio in januari organiseert.
Gisteren werden de resultaten bekend gemaakt van een analyse onder ruim 400 wijnconsumenten en interviews met bekende wijnschrijvers en verantwoordelijke wijninkopers van onder andere Albert Heijn en Jumbo Supermarkten. Over het algemeen blijkt dat zowel consumenten als de wijnbranche zeer positief staan tegenover biologische wijnen, maar dat de wijnen vaak niet herkenbaar zijn als bio. De consument is zelfs bereid meer te betalen als ze voor een biologische wijn kunnen kiezen. De onderzoekers verwachten dat het aanbod bio wijnen snel toeneemt als er bio op de voorkant van het etiket staat en supermarkten een betere aanduiding geven.
‘BIOLOGISCHE WIJNEN IN NEDERLAND: TRENDS, VERWACHTINGEN EN ONTWIKKELINGEN’
Resultaten onderzoek wijnconsument
89% van de wijnconsumenten heeft wel eens biologische wijn gedronken. Er blijkt qua frequentie geen verschil tussen mannen en vrouwen Voornaamste redenen voor het niet drinken van biologische wijn: te weinig informatie beschikbaar en biologische wijnen niet makkelijk vindbaar in de winkel Voor veel consumenten is het niet duidelijk waar het begrip biologische wijn voor staat; welke factoren er wel of geen betrekking op hebben: milieu, gezondheid, smaak, kwaliteit De wijnconsument zegt bereid te zijn meer geld te betalen voor producten die bijdragen aan het milieu – hier behoort biologische wijn uiteraard ook toe De wijnconsument heeft sympathie voor de biologische wijnmaker
Resultaten onderzoek wijnprofessionals
Het merendeel vindt dat er te weinig informatie rondom biologische wijnen beschikbaar is en dat deze niet eenduidig is. Hier ligt duidelijk een taak voor de wijnbranche en niet in de laatste plaats voor de retailers Aanhoudende groei in de productie van biologische wijnen. In het begin waren het vooral de kleine zelfstandige wijnboeren, maar nu stappen ook grote producenten over naar bio-wijngaarden Deze bekende labels zullen een belangrijke rol spelen met de verdere belangstelling van de consument, bekende etiketten worden eerder in bio-variant gekocht Door de drang naar duurzaamheid en de kwaliteitsverbetering van biologische wijnen zal de consument gestimuleerd worden biologische wijn te consumeren en aan te schaffen Alle verschillende logo’s en keurmerken zorgen voor verwarring bij de consument, er is behoefte aan eenduidige en heldere informatie Het aanbieden van bio-wijnen in aparte schappen in de winkel biedt kansen voor de retailer als voor de wijnconsument Belangrijkste voordelen: behoud van de bodem en waterbronnen, plus een betere en gezondere werkomgeving voor wijnboer en medewerkers Koop argument: de consument koopt biologische wijn om de wijnboer of producent te helpen en omdat het beter is voor het milieu.
OPBOUW RAPPORT
In het trendrapport zijn trends, verwachtingen en ontwikkelingen op het gebied van biologische wijnen weergegeven. Om een beeld te kunnen vormen over het imago van biologische wijnen in Nederland hebben afgelopen zomer 409 wijnconsumenten een online survey ingevuld. Aan bod kwamen onder andere de gemiddelde besteding en (motivatie tot) aanschaf van biologische wijnen. Ook is er kwalitatief onderzoek uitgevoerd onder acht gerenommeerde professionals uit de wijnwereld. Bekende wijnjournalisten Harold Hamersma en Hans van de Meeberg (Misset Horeca) maakten hier deel van uit, maar ook wijnverantwoordelijken Spike Huisman (Albert Heijn), Alexandra Pouderoyen (Jumbo), Birthe van Meegeren (o.a. Gall&Gall), Berry Schapendonk (Sligro), Carlijn Drenth (Oud Reuchlin & Boelen) en Larry Renardel de Lavalette (Wijnkoperij Okhuysen). Aan hen werd gevraagd hoe zij denken dat de consument tegen biologische wijnen aankijkt.
OVER MILLÉSIME BIO
Millésime Bio is tot op heden ‘s werelds meest toonaangevende, biologische wijnbeurs. Van 29 tot en met 31 januari vinden wijnprofessionals hier de allerbeste biologische wijnen vanuit de hele wereld bij maar liefst 950 exposanten. De beurs is het grootste internationale platform voor biologische wijnen en wordt mede mogelijk gemaakt door wijnmakers uit Occitanie, die lid zijn van Sudvinbio. Sudvinbio heeft Millésime Bio 25 jaar geleden opgezet. De regio Occitanie is zowel qua oppervlakte als qua aantal producenten en productie de kampioen op het gebied van biologische wijn. Occitanie vertegenwoordigt meer dan 1/3 van de biologische wijngaarden in Frankrijk (25.000 hectare van in totaal bijna 71.000 hectare). Er wordt ongeveer 800.000 hl biologische wijn geproduceerd.
‘Millesime Bio is, als voorloper in het segment biologische wijnen, het evenement bij uitstek om nieuwe biologische wijnen te ontdekken en om op de hoogte te worden gebracht van de trends in deze sector’’, aldus Jacques Frelin (vicevoorzitter SudVinBio).