Trendanalyse in opdracht van ’s werelds grootste biologische wijnbeurs “Millésime Bio”
“Biologische wijnen vormen een substantieel en groeiend segment binnen het totaal aanbod in Nederland”: dit is de algemene conclusie van een trendanalyse uitgevoerd onder invloedrijke wijnprofessionals en consumenten. In januari vindt de vijfentwintigste editie van ’s werelds grootste evenement voor biologische wijnen plaats in Montpellier. Voor deze gelegenheid is vanuit de organisatie SudVinBio opdracht gegeven om de focus op de Nederlandse bio-wijnmarkt te leggen. Op zondag 24 september zijn de resultaten gepubliceerd van een analyse onder ruim 400 wijnconsumenten en interviews met bekende wijnschrijvers en verantwoordelijke wijnkopers bij onder andere Albert Heijn en Jumbo Supermarkten.
Bevindingen van het onderzoek zijn gebundeld onder te titel ‘Biologische wijnen in Nederland: trends, verwachtingen en ontwikkelingen’. Jacques Frelin, directeur Terroirs Vivants en vicevoorzitter SudVinBio en Cendrine Vimont, communicatiemanager bij SudVinBio gaven een presentatie over de Internationale beurs Millésime Bio; van 29 tot en met 31 januari 2018, tevens de 25e editie, verzamelt Millésime Bio minstens 950 biologische wijnproducenten en meer dan 5.000 professionals die de beurs bezoeken in Montpellier, Frankrijk. Register vinoloog Chris Alblas presenteerde het trendrapport over biologische wijnen in Nederland met de algehele conclusie dat de vraag onder consumenten in de toekomst verder zal toenemen.
‘BIOLOGISCHE WIJNEN IN NEDERLAND: TRENDS, VERWACHTINGEN EN ONTWIKKELINGEN’
Resultaten onderzoek wijnconsument
89% van de wijnconsumenten heeft wel eens biologische wijn gedronken. Er blijkt qua frequentie geen verschil tussen mannen en vrouwen. Voornaamste redenen voor het niet drinken van biologische wijn: te weinig informatie beschikbaar en biologische wijnen niet makkelijk vindbaar in de winkel. Voor veel consumenten is het niet duidelijk waar het begrip biologische wijn voor staat; welke factoren er wel of geen betrekking op hebben: milieu, gezondheid, smaak, kwaliteit De wijnconsument zegt bereid te zijn meer geld te betalen voor producten die bijdragen aan het milieu – hier behoort biologische wijn uiteraard ook toe. De wijnconsument heeft sympathie voor de biologische wijnmaker
Resultaten onderzoek wijnprofessionals
Het merendeel vindt dat er te weinig informatie rondom biologische wijnen is en dat deze niet eenduidig is. Hier ligt duidelijk een taak voor de wijnbranche en niet in de laatste plaats voor de retailers. Aanhoudende groei in de productie van biologische wijnen. In het begin waren het vooral de kleine zelfstandige wijnboeren, maar nu stappen ook grote producenten over naar bio wijngaarden. Deze bekende labels zullen een belangrijke rol spelen met de verdere belangstelling van de consument, bekende etiketten worden eerder in bio variant gekocht. Door de drang naar duurzaamheid en de kwaliteitsverbetering van biologische wijnen zal de consument gestimuleerd worden biologische wijn te consumeren en aan te schaffen. Alle verschillende logo’s en keurmerken zorgen voor verwarring bij de consument, er is behoefte aan eenduidige en heldere informatie. Het aanbieden van Bio wijnen in aparte schappen in de winkel biedt kansen voor de retailer als voor de wijnconsument. Belangrijkste voordelen: behoud van de bodem en waterbronnen, plus een betere en gezondere werkomgeving voor wijnboer en medewerkers. Koop argument: de consument koopt biologische wijn om de wijnboer of producent te helpen en omdat het beter is voor het milieu.
OPBOUW RAPPORT
In het trendrapport zijn trends, verwachtingen en ontwikkelingen op het gebied van biologische wijnen weergegeven. Om een beeld te kunnen vormen over het imago van biologische wijnen in Nederland hebben afgelopen zomer 409 wijnconsumenten een online survey ingevuld. Aan bod kwamen onder andere de gemiddelde besteding en (motivatie tot) aanschaf van biologische wijnen. Ook is er kwalitatief onderzoek uitgevoerd onder acht gerenommeerde professionals uit de wijnwereld. Bekende wijnjournalisten Harold Hamersma en Hans van de Meeberg maakten hier deel van uit, maar ook wijnverantwoordelijken Spike Huisman (Albert Heijn), Alexandra Pouderoyen (Jumbo), Birthe van Meegeren (o.a. Gall&Gall), Berry Schapendonk (Sligro), Carlijn Drenth (Oud Reuchlin & Boelen) en Larry Renardel de Lavalette (Wijnkoperij Okhuysen). Aan hen werd gevraagd hoe zij denken dat de consument tegen biologische wijnen aankijkt.
OVER MILLÉSIME BIO
Millésime Bio is tot op heden ‘s werelds meest toonaangevende, biologische wijnbeurs. Van 29 tot en met 31 januari vinden wijnprofessionals hier de allerbeste biologische wijnen vanuit de hele wereld bij maar liefst 950 exposanten. De beurs is het grootste internationale platform voor biologische wijnen en wordt mede mogelijk gemaakt door wijnmakers uit Occitanie, die lid zijn van Sudvinbio. Sudvinbio heeft Millésime Bio 25 jaar geleden opgezet. De regio Occitanie is zowel qua oppervlakte als qua aantal producenten en productie de kampioen op het gebied van biologische wijn. Occitanie vertegenwoordigt meer dan 1/3 van de biologische wijngaarden in Frankrijk (25.000 hectare van in totaal bijna 71.000 hectare). Er wordt ongeveer 800.000 hl biologische wijn geproduceerd.
‘Millesime Bio is, als voorloper in het segment biologische wijnen, het evenement bij uitstek om nieuwe biologische wijnen te ontdekken en om op de hoogte te worden gebracht van de trends in deze sector’’, aldus Jacques Frelin (vicevoorzitter SudVinBio).