Chefkoks uit Regio Valencia promoten gastronomie tijdens “een vijf sterren gastronomische ervaring” in Den Haag

De toeristische organisatie Turisme Comunitat Valenciana en het Verbond van Horeca Ondernemers en Toerisme van de Comunitat Valenciana (CONHOSTUR)  organiseerden gisteravond, in samenwerking met het Spaans Verkeersbureau in Den Haag, een “vijf sterren gastronomische ervaring” ter gelegenheid van de Wereld Tapas Dag. Een internationale gastronomische promotie om de rijke Valenciaanse keuken in al zijn glorie te tonen.

Speciaal voor deze gelegenheid waren de chefkoks Ricard Camarena (2* Michelin – Restaurant Ricard Camarena), Susi Díaz (1* Michelin  – La Finca – Elx, Alicante), Miguel Barrera (1* Michelin – Restaurant Cal Paradís – Vall d’Alba, Castellón), Bernd Knöller (1* Michelin – Riff Valencia) en Jose Luis Cases (Restaurant Rincón De Capis),  winnaar 2019 Best Tapa MadeinCV, naar Den Haag te komen om hun beste tapas te bereiden en te presenteren. Ze werden vergezeld door Yvonne Arcidiacono, sommelier van het Restaurant Apicius (1 Repsol Zon). De Best Tapa MadeinCV is een wedstrijd in de Autonome Regio die – voor de tweede keer – georganiseerd werd vanwege het onlangs gehouden evenement “Ruta de Tapas MadeinCV”.

De Ambassadrice van Spanje, María Jesús Alonso, was de gastvrouw van het evenement dat plaats vond in de residentie van de Ambassade van Spanje in Den Haag met zo´n 100 gasten uit de Nederlandse toeristische sector, waaronder pers, reisorganisatoren, ambassadeurs van diverse landen en Pauline Krikke, burgemeester van Den Haag. Onder het genot van wijn uit de Regio Valencia genoten de gasten van een proeverij van tapas. Iedere chef kok presenteerde zijn beste twee tapas, vanzelfsprekend bereid met producten uit de Regio Valencia.

Behalve Ana Román, Directeur van het Spaans Verkeersbureau, waren er ook aanwezig in de residentie vertegenwoordigers van het Secretariaat voor Toerisme van de Autonome Regio Valencia en van CONHOSTUR om het gastronomische toerisme naar de regio en het merk L’EXQUISIT MEDITERRANI te promoten. De regio is al wel bekend bij de Nederlandse toerist maar de rijke en van hoog niveau gastronomie nog niet. Voor María del Mar Valero, vicevoorzitter van CONHOSTUR, en Antonio Crespo, Coordinator voor toeristische centra van de Regio Valencia reden te meer om naar Nederland te komen en de aanwezige gasten te laten proeven van de Valenciaanse gastronomie. Een toeristisch product dat men met het merk L’Exquisit Mediterrani in samenwerking met de gehele Valenciaanse sector graag onder de aandacht wil brengen van de internationale toeristen, waaronder de Nederlandse.

Jaarlijks brengen zo’n 9 miljoen toeristen een bezoek aan de Autonome Regio Valencia, waaronder 650.000 Nederlanders; hiermee staat Nederland op de vierde plaats. Men kent de regio de lange stranden, interessante steden zoals Valencia en Alicante, de paella en sinaasappels maar wat men niet weet, is dat er verdeeld over de regio 24 Michelinsterren en meer dan 46 restaurants met een Repsol Zon.