Back to the future: “Hoe worden wijnen gedronken en beleefd in het jaar 2033”

Wijnimporteur Jacobus Boelen blikt vooruit met vijf specialisten uit de wijnbranche

Jacobus Boelen koppelt toekomst aan historie en kijkt met oog op hun 300-jarig bestaan in 2033 vooruit naar de gastronomie van de toekomst. Met een intieme bijeenkomst in het Amersfoortse Mariënhof namen professionals uit het vak deel aan een lezing door Niño Jacobs (Performance Solutions), gevolgd door een debat met interessante stellingen gericht op de gastronomie anno 2033.

Toekomst van het horecavak
Het panel bestond uit Edger Groeneveld (NGS, ‘t Nonnetje**), Ron Andes (Koninklijke SlijtersUnie), Puck Wilbers (HTC Advies) en Jeroen van den Brink (DiningCity). Onder leiding van Filemon Wesselink (journalist en wijnliefhebber) deelden zij hun visie op de toekomst, ontstonden er hevige discussies en speelden emoties en passie voor het vak een belangrijke rol. Een verwachte toename van kennis, digitalisering en oriëntatie bij consumenten zal gaan bijdragen aan veranderingen in het wijnaanbod.

Eric Welles, Algemeen Directeur van Oud Reuchlin & Boelen: “Het is altijd spannend om te spreken over wat de toekomst ons gaat brengen. Er is geen goed of fout, er is geen absolute waarheid. Belangrijk is wel dat je de toekomst eerder ziet dan een ander. Dat zorgt immers voor meerwaarde en dus voor goed ondernemerschap. Dit was voor ons de reden om deze dag te organiseren.”

De bijeenkomst in Amersfoort was na het event “Klassieke Meesters” in 2015 de tweede in een reeks waarbij de importeur zich richt op de toekomst in de wijnbranche. Het programma werd afgesloten onder het genot van een walking lunch, bereid door sterrenchef Wilco van den Baar, met bijpassende wijnen uit het Jacobus Boelen assortiment. 


10 conclusies en uitspraken over de gastronomie in de toekomst:  
1.  BELEVING Beleving gaat ook in de toekomst het verschil maken. Men moet verrast worden, er dient een wow-effectgecreëerd te worden om een gast terug te laten keren. 86% van de consumenten is bereid meer te betalen voor een betere beleving. 
2.  CONCEPTEN Het grootste succes blijftde horecaondernemer behalen, wanneer hij bij het ontwikkelen van een horecaconcept eerst en voornamelijk uitgaat van de “why”: waarom wil ik dit doen en wat is mijn doel richting de consument? Houdt hierbij trends in het vakgebied in de gaten, maar begin niet alleen vanuit een trend. Pas deze eventueel aan op jouw concept. 
3.  KENNIS De wijnkennis van consumentenblijft groeien. Men weet steeds beter wat men lekker vindt, wat ertoe leidt dat wijnen beter op de persoon afgestemd kunnen worden. 
4.  ADVIES Door de groeiende kennis van de gast, krijgt de sommelierin de toekomst meer een persoonlijk en adviserend karakter. Hij wordt als het ware een soort sparringpartner voor de gast. 
5.  PERSOONLIJK Restaurateurs en wijnspeciaalzaken zullen zich moeten aanpassen aan de steeds beter ingelichte consument en hierop inspelen met een goed persoonlijk advies.  
6. BALANS De lijn tussenwerk en privé vervaagt, wat ertoe leidt dat men steeds meer buiten de deur eet, waar en wanneer men wil. Hierdoor zullen er meer horecagelegenheden ontstaan, inspelend op de behoefte van de gast: snel, gezond, met producten van goede kwaliteit. 
7.  RESERVEREN Online reserveringssystemen zijn voor de consument onmisbaar geworden. Hoewel deze reserveringssystemen het de ondernemer vaker lastiger dan gemakkelijker maken (het kost immers tijd), zal het aantal restaurants met een online reserveringssysteem toch blijven toenemen om aan de wensen van de gast te voldoen. 
8.  VINDBAARHEID In de online wereld veranderter momenteel veel voor ondernemers, wat het lastig maakt om bij te blijven en alle kanalen bij te houden. Het blijft echter belangrijk om in online zichtbaarheid te investeren. Dit verbetert je vindbaarheid online.  
9.  REVIEWS Omdat online recensies onbetrouwbaarder worden, zal mond-op-mond reclame in de toekomst een doorslaggevende factor zijn bij de keuze voor een restaurant. Daarnaast spelen reviews van online influencers voor de consument een steeds grotere rol in het maken van de keuze. 
10. LIFESTYLE De verwachting is dat er in de toekomst, zoals dat ook bij de bieren is gebeurd, meer alcoholvrije wijnen van goede kwaliteit op de markt zullen komen, zodat gasten ook eengoed non-alcoholisch alternatief geboden kan worden.

Over Jacobus Boelen 
Op 16 oktober 1733 schreef Johannes Boelen zich in als Wijncooper in Amsterdam. In een reeds bestaande wijnkoperij startte hij zijn eigen onderneming. Het bedrijf werd eeuwenlang van generatie op generatie overgedragen en groeide uit tot een toonaangevende handelsonderneming in kwaliteitswijnen en gedistilleerd. Na de verkoop aan Bols was Jacobus Boelen één van de bedrijven die gezamenlijk fuseerden tot een nieuwe onderneming Oud Reuchlin & Boelen. Anno 2015 is de naam  Jacobus Boelen weer terug op de markt als label van OR&B dat zich richt op de topgastronomie. Voor meer informatie, zie: www.jacobusboelen.nl.