“Made Blue realiseerde in twee jaar al twee miljard liter schoon drinkwater”
Een nieuwe speler op de markt voor verantwoord water. Made Blue: een goede doelen initiatief wat streeft naar toegang tot schoon drinkwater voor zoveel mogelijk mensen op aarde. Iedere liter die de horecaondernemer met dit concept serveert, zorgt voor 1.000 keer zoveel water in ontwikkelingslanden. Door ten minste 30 cent per bestelde liter te doneren, kan iedere horecaondernemer meehelpen aan de drinkwaterprojecten van Made Blue. De volledige donatie komt ten goede aan de drinkwaterprojecten en de groei en ontwikkeling van het initiatief. Er is daarnaast 24/7 online transparantie in de uitgaven en vooruitgang van Made Blue. De impact is groot, Made Blue realiseerde al meer dan 2 miljard liter water. Hiermee zijn ruim 200.000 mensen in ontwikkelingslanden permanent voorzien van schoon drinkwater.
“Via onze contacten merkten we dat er steeds meer vraag is naar kraanwater in de horeca. De gast wil er echter niet of nauwelijks voor betalen. Ook de horecaondernemer heeft er soms moeite mee om het gratis te serveren, omdat er wel werk aan vast zit en er kosten worden gemaakt. Zo kwamen we op het idee om ‘ons’ water met een verhaal op tafel te laten zetten”, aldus Frank van der Tang, mede oprichter van Made Blue.
Hoe werkt Made Blue?
Geen inkoopkosten van flessenwater en geen overvolle emballage meer vanwege de meegeleverde hervulbare flessen die ter plekke in de horecazaak worden gebotteld met gefilterd, gekoeld en/of bruisend water: Made Blue maakt het schenken van kraanwater in de horeca in alle opzichten aantrekkelijk voor de ondernemer. De organisatie verzorgt, mits gewenst, ook de installatie van waterkoelers en tappunten voor een vaste, lage prijs zonder winstoogmerk. Per kwartaal vraagt Made Blue hoeveel liter water er geserveerd is. Vervolgens ontvangt men een donatieverzoek en wordt er een certificaat uitgereikt om te laten zien welke impact samen gerealiseerd is. Donaties aan Made Blue zijn voor de ondernemer fiscaal aftrekbaar van de winst en worden in ontwikkelingslanden besteed aan drinkwaterprojecten van Simavi, Amref Flying Doctors, het Rode Kruis en World Vision.
Soorten water in de horeca
Er zijn voor de horeca vier verschillende manieren om flessenwater te serveren aan de gast:
- Op afstand gebottelde bron- en mineraalwaters;
- Op afstand gebottelde bron- en mineraalwaters, maar gekoppeld aan een goed doel;
- In horecabedrijf gebotteld water;
- In horecabedrijf gebotteld water en gekoppeld aan een goed doel.
De laatste variant zorgt uiteraard voor de beste effecten voor zowel de samenleving als het milieu. Binnen de verkrijgbare waterinitiatieven in dit kwadrant zorgt Made Blue voor het meeste rendement met een maximale transparantie van het effect, omdat het altijd inzicht verschaft in wat het oplevert voor de drinkwaterprojecten in ontwikkelingslanden. Made Blue zorgt desgewenst voor bijvoorbeeld onder de bar geplaatste apparatuur die het eigen kraanwater filtert, koelt en van koolzuur voorziet. Voor meer informatie, zie: madeblue.org.
Voor de ontwikkeling van Made Blue is samengewerkt met de Erasmus Universiteit van Rotterdam. Econoom Kellie Liket, verbonden aan het Impact Centre Erasmus, zegt hierover: “Als je iets goeds wil doen, is het geweldig iets te kiezen wat enorm veel impact heeft. Door in een restaurant te kiezen voor Made Blue, betaal je een eerlijke prijs voor heerlijk water terwijl je ergens anders op aarde een zo groot mogelijk verschil maakt. We hebben de verschillende keuzes voor de consument in de horeca als het om water gaat in een tabel geplaatst, om de impact van je verschillende opties zo eenvoudig mogelijk weer te geven”.

