Nummer 1 Frans wijnlabel verandert iconische fles na 33 jaar wereldwijd succes
Stel je nou eens voor: een wijn in de supermarkt waarvan de flessenhals recht omhoog staat, zouden we dat aandurven? Bij alle wijnmakers ter wereld zou dit een bizarre discussie zijn. Zo niet bij het eerste Franse wijnmerk: JP. Chenet. Al meer dan 30 jaar herkent de consument de wijn aan de schuine hals en aan het druivenras op het etiket. JP. Chenet was de eerste en destijds was dit een enorme (Franse) revolutie. Het werd dan ook in de afgelopen 33 jaar door de meeste wijnlabels gekopieerd, behalve de uniciteit fles en de constante kwaliteit!
JP. Chenet staat in het lijstje van sterkste wijnmerken ter wereld en het is zelfs ‘s werelds bekendste Franse wijnmerk. De schuine fles is in 165 landen te vinden en er wordt druk aan gewerkt om de laatste landen nog te veroveren. JP. Chenet is in Nederland begonnen, in kerstpakketten van de Makro. Zij waren (weer) de eerste in product placement in een soap: het werd bekend als de GTST wijn. Geldt in Nederland voor alles het motto prijs/kwaliteit, dan is dat precies waaraan JP. Chenet al jaren voldoet. Menig student leerde met JP. Chenet goede en betaalbare wijn drinken en ook de wat meer geoefende wijndrinker weet nog steeds het merk goed te waarderen. Speciaal voor ons Nederlanders heeft JP. Chenet nu de hals rechtgezet, zodat we de fles kunnen openen (en bewaren) met een schroefdop in plaats van de kurkentrekker.
Terug van nooit weggeweest
Na jarenlang stiekem prijzen winnen en constant innoveren samen met wijnboeren, na investeringen in onderzoek naar biologische en duurzame productieprocessen, laat JP. Chenet nu van zich horen. JP. Chenet viert haar bestaan met de invoering van de populaire schroefdop, met een gemoderniseerd label, een ICE edition en door de lancering van een nieuwe range, die rijker en voller van smaak is; JP. Chenet Reserve. Weer met een schuine hals, een kurk en een bijzonder etiket gemaakt van echte houtvezels.
Waar het om draait: de wijn!
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de inhoud bij JP. Chenet. Exportsuccessen en marktleiderschap bereik je niet met alleen een bijzondere fles. De wijn wordt gemaakt door 7000 echte Franse wijnmakers, vertegenwoordigd door 25 coöperaties die constant focussen op kwaliteit en continuïteit. De ontwikkeling van de wijnen staat onder permanente controle van een team ervaren wijnmakers en keldermeesters. De druiven zijn afkomstig van vijf wijngebieden die de afgelopen jaren in kwaliteit en populariteit zijn gestegen: Gard, Hérault, Aude, Pyrénées-Orientales en Gers.
Verkrijgbaarheid
De wijnen van JP. Chenet zijn in Nederland verkrijgbaar bij onder andere Jumbo, Makro en DirckIII in de varianten Colombard-Sauvignon, Chardonnay, Merlot, Cabernet-Syrah, Grenache-Cinsault (rosé) en Medium Sweet.
Over JP. Chenet
Bij JP. Chenet blijft het Franse joie de vivre centraal staan: het genot van proeven en het plezier van delen. Toegankelijke wijnen van goede kwaliteit, tegen een eerlijke prijs, worden bijna in elke uithoek verkocht en het merk staat maarliefst op nummer 13 in de lijst van meest verkochte wijnen ter wereld. JP. Chenet is onderdeel van de groep Les Grands Chais de France, waarvan Bertrand Praz hoofdwijnmaker is. Op het concours 2017 van Anivin de France wonnen de Colombard-Chardonnay en de Sauvignon Blanc zilver en goud in de categorie ‘Best value selection’.
