Nieuw digitaal platform MyB’eats gelanceerd op foodservice markt

Unieke app verbindt producenten met verkooppunten

Vandaag gelanceerd op de Horecava: het digitale platform MyB’eats. Na hun succes in de cafetaria-sector timmert MyB’eats B.V., voorheen MyBicky, volop aan de weg naar de verovering van de foodservice markt. Met de app willen zij een bijdrage leveren aan de digitalisering en smart data gebruik van de foodservice markt. Na het succes bij cafetariahouders willen de initiatiefnemers van het platform de app uitbouwen voor merken en producenten uit de hele foodservice markt. Producenten met klanten in onder andere de horeca, voetbalkantines en tankstations zijn enthousiast.

Business booster voor producenten en verkooppunten

Het digitale platform MyB’eats boekte onder cafetariahouders eerder al succes onder de titel MyBicky. Cafetariahouders konden punten sparen en die inzetten om producten uit het assortiment van de fabrikant te kiezen. MyB’eats trekt die lijn nu door, maar gaat nog een stapje verder. De app biedt voor zowel de verkooppunten als de producenten van de deelnemende merken verschillende voordelen. Voor verkooppunten is de app een digitaal spaarplatform voor onder andere geschenken en ander promotiemateriaal van de deelnemende merken. De spaarpunten, of B’eats, worden verzameld wanneer de verkoper de QR-codes op zijn bestellingen inscant. Klanten blijven via de app ook op de hoogte van promoties, kunnen gebruikmaken van de online shop of een verlanglijst opstellen.

Voor producenten is het een unieke digitale marketing- en salestool, waarmee ze veel waardevolle informatie over het aankoopgedrag van hun verkopers kunnen verkrijgen. Wim Van Nuffel, commercieel directeur van MyB’eats legt uit:

“De QR-code die wordt gescand door de verkooppunten genereert heel wat informatie over het koopgedrag, zoals de timing van de scanning, de doorlooptijd van de verkoop door de groothandelaar aan een verkooppunt, het bestelgedrag omtrent de verschillende productcategorieën enzovoort. Deze data maken het onder andere gemakkelijk voor de fabrikant om aan klantensegmentatie te doen.”

Innovatie zorgt voor klantenbinding tussen fabrikant en klant

Ook relatiebeheer met klanten wordt toegankelijk dankzij MyB’eats, want de fabrikant kan zijn bestaande contactendatabase activeren via de app. Bovendien kunnen producenten via de app zelf marketingacties bij verkooppunten opzetten. Daarnaast maakt het de marketing- en salesinvesteringen meetbaar aan de hand van zeer gedetailleerde rapporten. De innovatieve app is uniek in zijn soort omdat het door het verzamelen van smart data klantenbinding creëert. Wim Van Nuffel merkte dat de vraag naar dat contact hoog was:

“Voor producenten uit de foodservicemarkt was het de hoogste tijd dat zij dichter bij hun klanten kwamen te staan, en zo inzicht te verkrijgen in hun bestelgedrag. Uiteindelijk zorgt dat ervoor dat zij hun service keer op keer blijven verbeteren. Je kan het ook vergelijken met de retailsector: supermarkten distribueren hun producten ook naar hun klanten, die zij door en door kennen omdat ze over smart data beschikken. Dankzij MyB’eats is dat nu ook mogelijk voor producenten die over het algemeen minder snel in contact komen met hun klanten.”

Nieuwe joint venture zet MyB’eats verder

De nieuwe joint venture die de app nu uitbreidt naar de hele foodservice markt bouwt verder op het succes van MyBicky, de handige B2B-app voor de producenten van Bicky en cafetariahouders. De app bleek veel potentie te hebben om ook de rest van de horeca te benaderen en daarom werd het platform opnieuw gelanceerd als de nieuwe joint venture My B’eats B.V. Dirk Van de Walle, CEO van GoodLife Foods licht toe:

“Na drie succesvolle jaren van het digitale spaarsysteem MyBicky kozen we ervoor het platform in 2018 open te stellen voor andere merken, waaronder Devos-Lemmens en Jupiler. Het was meteen duidelijk dat deze merken de toegevoegde waarde zagen in het platform. Het betrekken van twee gespecialiseerde bedrijven voor de verdere uitbouw zijn dan ook logische en gezonde volgende stappen.”

Gouden toekomstplannen

De start-up heeft zijn succes al bewezen. Meer dan 4.000 cafetaria’s scanden de afgelopen maanden in totaal ruim 1 miljoen producten via de MyB’eats app waardoor de deelnemende producenten op hun beurt waardevolle inzichten verwierven voor hun marketing en sales. Naast de merken Bicky en Beckers voegden Devos-Lemmens en Jupiler zich bij het platform. Ook frituurolie-producent Aveno van het merk Delizio stapten recent mee aan boord. De partners die zich aansloten bij MyB’eats zagen hun verkoopresultaten vervolgens de hoogte in gaan. Het team achter de start-up zet dan ook alles in om hun service te verbeteren. Kristof Vosters, zaakvoerder van de development partner Pandafish is ambitieus:

“We zijn van plan om in 2020 en 2021 intensief te investeren op extra functies. Zo zullen we ook het consumentengedrag in kaart gaan brengen in het spaarsysteem en bieden we deze ‘smart data’ aan bij het verkooppunt. Zo kunnen ook zij hun business boosten via MyB’eats. Daarnaast kijken we naar nieuwe ontwikkelingen om naast het scannen van QR codes automatische facturatielijnen in te lezen of facturen scanbaar te maken vanuit de applicatie.”

Meer info voor gebruikers van de app vind je op www.mybeats.eu.