Nieuw Nederlands initiatief Greendish vandaag gelanceerd in New York

“Greenifying the World’s Kitchen”

Op woensdag 20 juni is Greendish, een initiatief van Nederlander Joris Heijnen gelanceerd in New York (USA). In het bijzijn van directieleden en vertegenwoordigers van onder andere Google Food, Sodexo, Harvard T.H. Chan School of Public Health en Stanfort University werd het initiatief gepresenteerd tijdens het Menus of Change evenement. Greendish helpt foodservice-bedrijven met het beperken van voedselverspilling, kostenreductie en de stimulering van de verkoop van groenten. Greendish heeft hiervoor concrete, geteste programma’s die zich richten op het product, de medewerker en de consument. Greendish werkt onder andere samen met Wageningen University & Research, het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport en Rabobank.www.greendish.org

Greendish is een nieuwe naam in de voedselindustrie, maar de mensen achter de organisatie beschikken over jarenlange ervaring op het gebied van vergroening van de branche. Joris Heijnen, initiatiefnemer: “Het voelt heel bijzonder om hier vandaag in the big apple ons nieuwe platform te lanceren. We hebben alle beproefde en nieuwe methodes samengevoegd en kunnen zo foodservice, horeca en catering kostenbesparend ondersteunen. En op die manier worden gerechten of producten nog lekkerder en gezonder. Tegelijkertijd worden zowel voedselverspilling, vleesconsumptie als de milieu-impact verlaagd (zoals de CO2 uitstoot en het water- en grondgebruik). Uit onderzoek naar de effecten van onze methodes, blijkt dat de gasttevredenheid onverminderd hoog is en keukenteams steeds meer betrokken en gemotiveerd raken.” Greendish heeft 3 key expertises:

  • Sustainable Menu Engineering (gericht op het gerecht)
  • Green Team Development (gericht op het team)
  • Food Choice Engineering (gericht op de gast/consument)

Menus of Change
Greendish is vandaag gelanceerd op het Menus of Change® congres in New York. Menus of Change® The Business of Healthy, Sustainable, Delicious Food Choices is een baanbrekend initiatief van The Culinary Institute of America en de Harvard T.H. Chan School of Public Health. Samen streven zij naar een praktische, op de lange termijn gerichte aanpak waarin optimale voeding, volksgezondheid en duurzaamheid binnen de foodservice-industrie en onder gerenommeerde culinaire professionals worden geïntegreerd.

Concrete vooruitgang
Heijnen: “We willen bedrijven helpen met een mix van kennis en ervaring vanuit de wetenschap en de praktijk, dus van universiteit tot sportkantine en van brasserie tot sterrenchef. We presenteren ons niet als consultants die rapporten schrijven, maar als business partners die meetbare oplossingen implementeren. Bij onder andere Compass Group hebben we een stijging in de groenteconsumptie bewerkstelligd. Deze stijging komt tevens neer op een potentiële jaarlijkse besparing van 4.721.000 kg CO2 productie en 1.863.500.000 liter water. Dit alleen al staat gelijk aan 1180 rondjes om de wereld met de auto of 41.400 personen die een jaar lang elke dag douchen.”

Over Greendish
Greendish is een nieuwe Nederlandse organisatie en opgericht door de voormalig initiatiefnemers van Variatie in de Keuken. Greendish werkt samen met kennispartners zoals Wageningen University en het Ministerie van Volksgezondheid en het verrichte werk wordt al sinds de tijd van Variatie in de Keuken gesteund door bekende food ambassadeurs als Jonnie Boer, Sounil Bahadoer, Rudolf van Veen, Yotam Ottolenghi, Wilfred Genee en Gerda Feunekes. In de projecten maakt Greendish gebruik van de zeven principes waaraan een green dish moet voldoen: lekker, winstgevend, duurzaam, gezond, gemakkelijk te bereiden, weinig verspilling en hoge gasttevredenheid. Met de op wetenschap gebaseerde unieke manier van werken kan de grootst mogelijke positieve impact worden gemaakt voor de consument, foodservice-bedrijven en de leefomgeving.

Laat uw antwoord achter